De rally DAF en de Martinair Dakota die de hele rally onder erbarmelijke omstandigheden voor support meevloog.

Met kenteken 22 - 91 - GF, reden Peter Hissink en David van Lennep het hele parcour vooraf. Zij werden ook als kopmannen gezien.

In 1968 werd de legendarisch London Sydney Marathon (rally) verreden. Voor die tijd, zonder allerlei snelle vormen van communicatie en GPS, was dat een hele onderneming die veel (pers)aandacht trok. Nadien is de rally nog wel eens overgedaan, soms zelfs met originele rallywagens, maar de allure van het evenement in 1968 werd niet meer herhaald.

Tegenwoordig zijn er jaarlijks, zoniet regelmatig, grote rally's, maar in 1968 was dit een groots evenement met in principe 100 deelnemers.
Daf deed met twee auto's mee, men zag dit na de successen in de Monte Carlo Rally's als een mooie uitdaging om het merk een wat sportiever imago te geven. De auto's hadden als kenteken 01 - 55 - HD (1e auto DAF 55 Hub van Doorne) en 02 - 55 -HD.
Men had vooraf het hele traject al eens met een andere DAF gereden en voor de ondersteuning kwam er heuse airsupport middels een oud Dakota vliegtuig.
De DAFs waren (qua motorinhoud) eigenlijk kleine spelers in het geheel, maar uiteindelijk haalden beide auto's wel de finnish in Sydney. Auto 30, gereden door Rob Slotemakers en Rob Janssen eindigde op een verdienstelijke 17e plaats. Auto nummer 69, gereden door David van Lennep en Peter Hissink eindige op de 56e (laatste) plaats na veel pech in het Aziatische gedeelte van de rally.

Doorsnede tekening met de aanpassingen in de rally DAF.

Het model dat Lion Car uitgaf in 1993 toen de rally na 25 met een originele DAF werd overgedaan (auto 30 reed voor een tweede keer mee).

Voor meer gedetailleerd verslag over de rally verwijs ik (onder op deze pagina) naar meerdere naslag werken en in het bijzonder naar het boekje van Wim van Geffen en Peter Meurikken uit 1968. Dit laatste boekwerkje behandeld de rally voornamelijk vanuit DAF perspectief.

Als kleine snotjongen is deze monsterrally mogelijk de start voor mijn DAF facinatie geworden.
Er was van de DAF uit deze rally één miniatuur model gemaakt, maar ik heb zelf met behulp van decals (die ook via deze site verkrijgbaar zijn, dat wil zeggen "ik verwijs door naar degene die ze maakt) de twee auto's zelf ook nagemaakt.
Dat smaakte naar meer. Sommige auto's uit die rally zijn gewoon kant en klaar als model nog verkrijgbaar en sommigen heb ik zelf nagemaakt, waarbij ik er achter kom dat ik ook steeds handiger word met het maken van de stickers.

In onderstaand (voortdurend veranderend) overzicht ga ik zoveel mogelijk auto's uit de rally tonen, het model en de echte auto.

Buiten het DAF boek om zijn er nog enkele interessante boeken over de monster rally verschenen:

Het Engels talige boek  "Races across the world"  

gaat over de monster marathon uit 1968, maar behandelt vooral het verloop van de rally vanuit

Engels perspectief en het volgt ook vooral de

Engelse auto's

.

In onderstaand overzicht komen de overige deelnemers aan bod, waar mogelijk met een korte beschrijving.
De modelauto's waar de foto nog van ontbreekt zijn nog niet helemaal klaar om te showen.

Eigen gemaakt model van een DAF 44 van Lion Car.

Eigen gemaakt model van een Volvo 145 estate gemaakt van een Edtions Atlas model.

Deze Alfa Romeo werd al als rally versie geleverd en werd alleen met de bijpassende decals aangepast.

Eigen gemaakt model van een Morris 1100 gemaakt van een Dinky Toys model.

Het model van Atlas is zelf aangepast naar het model van Welinski.

Dit is een opgeknapt model van de bestaande uitvoering van Corgi Toys, met aangepast startnummer.

De tweede Hillman Hunter kwam (na winnaar Andrew Cowan) bestuurd door David Carrington op de 32e plaats binnen met startnummer 45.

Eigen gemaakt model van een MGB op basis van een Cararama model.

Eigen gemaakt model van een SIMCA 1100 op basis van een NOREV model.

Eigen gemaakt model van een BMC 1800 gemaakt van een Dinky Toys model.

London Sydney Rally (inclusief de 2 DAFjes)

Het eveneens Engels talige boek  "the 1968 London to Sydney Marathon" gaat ook over de monster marathon uit 1968, maar behandelt vooral het verloop van de rally eveneens vanuit

Engels perspectief en het volgt ook vooral de

Engelse auto's

.

Een eigenbouw Ford Cortina op basis van het rally model van Dinky Toys.

De Brit Bill Bengry startte als eerste in London en finishte op de 23e plaats.

Compleet model gemaakt van de Ford Falcon XT GT door Trax Australia, alleen het startnummer is aangepast.

De Australische equipe van Harry Firth eindigde op een nette 8e plaats.

Ook voor dit model is een Dinky Toys model gebruikt als basis voor een eigen verbouwing.

Namens de Royal Air Force deed Nigel Coleman met startnummer 3 mee aan de marathon, met zijn 2 co-piloten sneuvelde deze equipe in de 19e etappe naar Mingray.

Compleet model gemaakt van de Moskovitch door Altaya voor een Russische kiosk serie. Alleen het startnummer is aangepast.

De Rus Ipatenko finishte op de 33e plaats en was daarmee de tweede Rus in het eindklassement.

Een model van Atlas, met transfers aangepast tot de London Sydney wagen.

Australiër Max Winkless eindigde met deze Volvo op de een laatste, 55e plaats.

Eigen gemaakt model van een Oorsche 911 van een model van Polytoys.

Auto nummer 10 standde met George Yannaghas in de 19e etappe in het Australische Mingray

Eigen gemaakt model van een renault 16TS gemaakt van een Corgi Toys model.

Het geheel Zwitserse team van Fritz Reust finishte op de 43e plaats.

Eigen gemaakt model van een Volvo 123GT "Amazone" gemaakt van een Edtions Atlas model.

John Tallis sneuvelde in de Australische etappe naar Lake King.

Eigen gemaakt model van een BMC 1800 gemaakt van een Dinky Toys model.

Namens de Britse marine finishte Kapitein James Hans Hamilton met twee marine maten op de 31e plaats.

Een model van Vanguards werd omgetoverd tot deze rally uitvoering.

Mike Greenwood finniste met deze Ford Cortina Mark I als 39e in Sydney.

Compleet model gemaakt van de Moskovitch door Altaya voor een Russische kiosk serie.

Op de 38e plaatst eindige Victor Schavelev met twee Russische kompanen.

Compleet model gemaakt van de Lancia Fulvia door Proteggo, alleen het startnummer was (groen en) incorrect, dat heb ik aangepast.

In de etappe naar Kabul viel ook het doek voor de Italiaan Giancarlo Baghetti.

Eigen gemaakt model van een Ford Corsair 2000 E gemaakt van een Welly model.

Voor Peter Wilson en zijn 3 teamgenoten eindigde rally in de etappe naar Kabul.

Compleet model gemaakt van de Ford Falcon XT GT door Trax Australia.

Op de 3e plaats eindigde Ian Vaughan als hoogst genoteerde Australiër.

Eigen gemaakt model van een Triumph 2000 gemaakt van een Dinky Toys model.

De Triumph 2000 Mrk I van Frank Goulden viel in Australië uit in de etappe naar Moralana.

Een goedkoop model van Welly werd tot rallyauto verbouwd.

Alec Gorshenin sneuvelde met zijn Mercedes Ben 280 SL in de etappe naar Brachina.

De DAF van Rob Slotemakers en Rob Janssen eindige keurig op de 17e plaats en dat was voor een auto met een variomatic en slechts 1100 CC een hele prestatie.

Eigen gemaakt model van een Mercedes 280S uit de kiosk serie van James Bond.

Kapitein F. Baker eindigde met twee collega kapiteins een plaats achter DAF 30 van Rob Slotemakers op de 18e plaats.

Elsie Gadd eindigde met 3 andere Britse dames op de 41e plaats.

De Australische equipe van Steward McLeod sneuvelde in de Alfa Romeo Berlina GT in de etappe naar Kaboel en kwam dus nooit aan in zijn vaderland Australië.

Eileen Westley eindigde samen met twee andere Australische dames op de 50e plaats.

De Australiër Andre Wekinski eindigde op de 13e plaats.

Met startnummer 47 finnishte Jean Denton op de 42e plaats in Sydney. De auto is jaren na de rally terug gevonden en in de oude staat herstelt.

Met startnummer 46 eindigde Bernard Heu met een SIMCA 1100 op de 40e plaats.

Compleet model gemaakt van de Ford Lotus Cortina door Vanguards

Lange tijd was Roger Clark koploper in zijn Lotus Cortina, tot hij door technische mankement veel tijd verloor en terug viel naar de 10e plaats.

Paddy Hoprik eindigde met de BMC 1800 op een keurige 2e plaats in het eindklassement.
Die klassering was hij nog bijna kwijt, omdat hij tijd verloor toen hij assistentie verleende bij de gecrashte Citroën van Lucien Bianchi (zie auto 87).

Eigen gemaakt model van een MGB op basis van een Cararama model.

John Sprinzel sneuvelde in de 21e etappe naar Gunbar met onherstelbare pech..

Eigen gemaakt model van een Rover 2000 gemaakt van een Corgi Toys model.

Compleet model gemaakt van de Porsche 911 van IXO met een nieuw startnummer.

Een zelf gemaakt model van de in 1:43 moeilijk vindbare SAAB 95 Estate.

Ford 20m van Politoys, zelf onder handen genomen in 4 kleur tinten.

Compleet model gemaakt van de Porsche 911 door TSM Models.

Compleet model gemaakt van de Porsche 911 door Mebetoys.

Eigen gemaakt model van een BMC 1800 gemaakt van een Dinky Toys model.

Eigen gemaakt model van een DAF 44 van Lion Car.

Voor dit model is een Dinky Toys model gebruikt als basis voor een eigen verbouwing.

Compleet model gemaakt van de Citroën DS21 door Vitesse, alleen de nummers en bestuurders zijn aangepast.

Maj. John Hemsley eindigde op de 37e plaats als best geklasseerde Rover.

De Zuid Afrikaan Edgar Hermann reed zijn Porsche 911 naar de 15e plaats in Sydney.

Alister Percy reed deze enige SAAB in de karavaan naar de 25e plaats in het klassement.

Auto nummer 57 finnishte met de Belg Stapelaere op de 16e plaats na veel pech in Australië.

Sobiesław Zasada eindigde op de 4e plaats.

Terry Jager sneuvelde met zijn Porsche in de etappe naar Kaboel

Terry Kingsley eindigde op een nette 19e plaats in Sydney.

De DAF van David van Lennep en Peter Hissink was eigenlijk bedoeld als de klassements auto, maar na een zware crash in India, was het al een hele toer dat ze de rally hebben uitgereden.
De 56 en laatste plaats was hun lot

Ernie McMillen stuurde deze Ford Lotus Cortina als 29e over de finnishlijn in Sydeny

Na de crash van Luciën Bianchi, eindigde Robert Neyret op de 9e plaats als beste Citroën.

Compleet model gemaakt van de Hillman Hunter door Corgi Toys

50 km. voor de finish kwam deze Hillman Hunter van Andrew Cowan pas op de eerste plaats te staan.

Andrew Cowan in 2018 in het DAF museum met zijn winnende Hillman, ter ere van het 50 jarige jubileum van de rally.

Het was even zoeken, maar dit model van Traxx is precies het model dat in de rally meereed.

Een eigen verbouwd model van een rally Escort Mrk 1, van Trofeu.

Dit model was een opknapper van Corgi Toys, omdat de echte kever ook met een voorspatbord minder over de finish kwam, heb ik dat er ook maar afgehaald voor dit model.

Het verbouwde model komt uit een kiosk reeks en was aanvankelijk de auto van de tour-directie.

De Lledo "Days Gone TV Times" Bentley uit 1930 werd verbouwd tot het London Sydney model.

Eigen gemaakt model van een BMW 2000 gemaakt van Dinky Toys model.

Barry Ferguson Doug Chivas Dave Johnson eindigden met deze Holden Monaro GTS op de 12e plaats met een Holden uit het fabrieksteam.

Jim Gavin eindigde met deze Ford Escort GT op de 45e plaats.

Pat Downs eindigde met een gehavende Volkswagen Kever op de 51e plaats.

John Cotton eindigde met de Peugeot 404 op de 27e plaats.

Voormalig Olympisch bobsleeër Keith Schellenberg reed in de Bentley Tourer uit 1930 mee. In Turkije raakte de auto van de weg. Het herstel duurde zolang dat de oldtimer ver buiten kwalificatietijd in Bombay aankwam

De BMW van Colin Forsyth heeft in in de etappe naar Kabul de strijd moeten staken.

Compleet model gemaakt van de Citroën DS21 door Vitesse

Het gecrashte model is gemaakt van een bouwdoos van Heller, waar na verhitten de schade na te maken was.

Lange tijd reed Luciën Bianchi met zijn DS met de minste strafpunten op de eerste plaats.

Op 50 km. van de finish is Luciën Bianchi als koploper gecrasht met een tegemoet komende mini Cooper in zijn Citroën, terwijl zijn bijrijder reed.

Deze bespeelde NOREV SIMCA 1100 is niet zo beschadigd als het echte exemplaar.

Een eigenbouw Ford Cortina op basis van het rally model van Dinky Toys.

Een Vanguard politie Vauxhall werd verbouwd tot de London Sydney versie. Kwam mooi uit dat de motorklep al zwart was.

Een eigenbouw Ford Cortina op basis van het rally model van Dinky Toys.

Eigen gemaakt model van de enige Land Rover in de rally op basis van een Mebetoys model.

Eigen gemaakt model van een SIMCA 1100 op basis van een NOREV model.

Roger Masson plakte in de etappe naar Bombay zijn Simca 1100 met startnummer 88 rond een paal / obstakel naast de weg.

Rosemary Smith en Lucette Pointet finnishte als dames equipe op een keurige 48e plaats in Sydney.

Nobuo Koga strandde als enige Japnse deelnemer met zijn Vauxhall Viva in de 18e etappe naar Brachina in Australië.

De Ford Cortina van Rogers en Sheppard crashte in de de etappe naar Delhi.

Auto nummer 99, een Land Rover bereden door 4 Britse militairen onder leiding van Lt. Gavin Thompson eindigde op de 49e plaats.

De Australische etappe naar Moralana was de laatste voor de Fransman Pierre Boucher in zijn rode SIMCA, na een aanrijding met een kangoeroe.

Nieuwe reacties

26.10 | 18:51

Hallo Erik prinsen, ik heb ook naar het vrachtwagen model Hoevers ...

26.10 | 18:22

Graag zoubik in bezit komen van vrachtwagen hoevers ik werk hier

25.10 | 17:55

Wat mag dit model kosten?

11.10 | 23:06

Hoi, Heb je deze dafbus Gado streekvervoer van Lion toys nog? en ver...