verbouwingen op DAF basis.

DAF met hoge huif in de uitvoering van Palthe stomerij. De huif was zo hoog, zodat er gestoomde pakken recht in opgehangen konden worden.

DAF heeft vrachtwagens met reclame opdruk van ARKS, daar past dit kleine servicewagentje dan prima bij.

Geinspireerd door de Amsterdamse GVB DAF 44, is dit zijn Rotterdamse broertje van de RET.

Een onherstelbaar Lion Car DAF 600 wrakje in een "barnfind" diorama verwerkt.

DAF VERBOUWINGEN:
Een leuke aanvulling op het verzamelen van DAF miniaturen is voor menigeen het verbouwen van gecrashte en zwaar beschadigde modellen. Zo krijg je wel eens modellen binnen waar werkelijk geen eer meer aan te behalen is om vitrinewaardig te maken. Met wat fantasie en een schoendoos vol onderdeeltjes van andere modelautootjes en merken kun je dan voor leuke en mooie andere DAF modellen zorgen die nooit door fabrikanten op de markt zijn gebracht. Onderstaand een klein voorbeeld wat je met wat Lion Car wrakjes nog kunt doen.
Sommigen verbouwen haast professioneel, zoals dhr. René van Mannekes, die de onderstaande drie modellen van de DAF pick-up en de DAF 44 maakte.

Van een 600 wrakje is deze monstertruck gemaakt, naar het voorbeeld van een echt bestaand voertuig.

VERBOUWINGEN op basis van de A-body:

De onderstaande modellen zijn allemaal verbouwingen op basis van misvormde en mismaakte Lion Car modellen. De rally DAF en de politie DAF zijn beiden op basis van een DAFFODIL 750 gemaakt, zwaailicht voor de politiewagen het het reservewiel voor de rallywagen zijn van andere modelletjes afgesloopt. De transfers voor de politiewagen zijn voor een zacht prijsje gekocht (en ook weer gebruikt op de DAF 33 bestel poilitiewagen) en de stickers en strepen op de rallywagen zijn zelf gemaakt en geplakt. De aqua groene DAF 33 cabrio is ontstaan uit een wrakje waar het dak compleet uit het lood stond. Van een oude matchbox buggy was zo een dakje afgesloopt en dat bleek wonderwel op de rest van de DAF carrosserie te passen. Zo ontstond redelijk eenvoudig een DAF 33 cabrio.
Zo is ook de DAF daffoidil coupé ontstaan. De onderkant van een DAF daffodil en het dak van een 55 coupé.
De twee bestelwagens zijn al jaren geleden gemaakt, voordat Lion Toys dit soort modellen ook op de markt bracht. Transfers waren destijds eenvoudig in hobby zaken te kopen evenals de losse zwaailichten en antennes. Zodoende heb ik een dikke 25 jaar geleden al een DAF 33 bestel brandweer / commandowagen gemaakt en een DAF 33 bestel van de Eindhovense verkeerspolitie.
De DAF "Monstertruck"en de DAF woody is een recente verbouwing op basis van een onogelijk wrakje en de Eindhovense politie DAF met lage instap is ook vrij recent. Dit exemplaar heeft heel even in het echt zo rond gereden in Eindhoven, maar was in ons koudere klimaat niet handig. Volgens verhalen van oud-politiemedewerkers was het "stervenskoud" in dat "onding".
Tot slot heb ik ook een DAF 33 pick-up gebouwd een een DAF 750 daffodil bestel, dit was een kwestie van twee wrakjes openzagen en de neus verwisselen.

DAF daffodil poitieauto.

DAF daffodil rally uitvoering

Het eenmalige expiriment van de Eindhovense politie, in navolging van de Parijse Renault 4CV versies.

Daffodil ter ere van de Olypmpische spelen 1964.

Een DAF 33 cabriolet, met Matchbox dakje.

DAF daffodil coupé, zoals er één op kenteken heeft gestaan voor mevr. Van Doorne.

DAF 33 bestel brandweer commandowagen

DAF 33 bestel "woody"

DAF 33 bestel van de gemeente politie Eindhoven. Deze auto werd naar verkeersongevallen gestuurd.

DAF daffodil 750 bestel

DAF 33 pick-up

DAF pick-up als bestelwagentje voor de SPAR.

London Sydney DAF, voordat Lion Toys hem in 1993 zelf uitgaf.

DAF 44 stationcar voor Operatie Giraffe.

Fantasy DAF 55 stationcar 4X4.

DAF 55 ijscowagen gemaakt naar bestaand model van GOFFINO ijs.

VERBOUWINGEN OP BASIS VAN EEN LION CAR DAF 44:
Deze twee verbouwingen op basis van een Lion Car DAF 44 zijn vrij bijzonder geweest. De rode pick-up truck had al een geweldadig leven achter de rug voor hij verbouwd werd. Als kinderen vonden wij het in de laatste weken van december altijd leuk om met vuurwerk autootjes op te blazen. Van een opgeblazen DAF 44 stationcar (er paste een hele kanonskogel in de open achterbak) bleef alleen het frontje over. Dat frontje heeft jaren verdwaald in een schoendoos onderdeeltjes gelegen tot ik een heftig bespeelde grote Amerikaanse pick-up truck tegen het lijf liep op een rommelmarkt. Van die pick-up heb ik de neus afgezaagd en het frontje van de opgeblazen daf werd op de bak van de pick-up gekit (en van binnenuit verstevigd). Daarna heb ik toen een nieuwe bodemplaat met wieltjes van een ander opknappertje afgehaald en op maat gezaagd en geschuurd. Even spuiten en een wonderbaarlijke DAF 44 pick-up truck verrees uit de restanten van een opgeblazen modelletje. 
De London Sydney DAF heb ik zelf gemaakt ver voordat Lion Car een zelf gespoten model op de markt bracht van de rally DAF. Ik had al eerder een Guiloy VOLVO 66 bij de neus afgezaagd om er de achterkant van een DAF 44 stationcar aan vast te kitten (zie onderstaande DAF 66 stationcar). Ik bleef dus met een frontje van een DAF en een achterwerk van een VOLVO 66 zitten. Die heb ik aan elkaar gekit en de VOLVO achterbumpper heb ik tot kleine ronde proporties gevijld zodat hij weer op een DAF bumper leek. Je zag de kitnaden heel duidelijk aan de zijkant zitten zodat ik bewust voor het startnummer 69 heb gekozen. Die auto was immers in de echte rally van 1968 op vergelijkbare plek gecrasht in India. Van stickerpapier heb ik toen met engelengeduld de originele stickers nagetekend ( dit is in het pré - computer tijdperk waarin je foto's van modellen kunt scannen en printen) en er op geplakt nadat het model in het wit, oranje en zwart was gespoten. Sportwieltjes uit de befaamde doos onderdeeltjes completteerde het model, nadat er een keienvanger voorop was gekit. Zodoende beschik ik al bijna 30 jaar over een London Sydney DAF.

Je kent het misschien wel als iemand je aanspreekt met: "Jij spaart toch autootjes". Dan krijg je een zo fors bespeeld model in handen, dat eigenlijk alleen bruikbaar is voor onderdelen. Uiteraard mag men een gegeven paard niet in de bek kijken en neem je zo'n miniatuur wrakje dankbaar glimlachend aan. Zeker als het ook nog eens een model is van het merk dat jij spaart. Zo kreeg ik dik 2 jaar geleden in DAF 44 in handen, waar geen spatje lak meer op zat en waar het dak finaal scheef stond. Ramen had het model niet meer, maar ik vond hem als donor model wel nuttig voor de 4 wielen met bandjes, de bodemplaat en het interieur. Het dak was niet meer recht te krijgen. Na enkele pogingen voorzichtig proberen brak er meer af dan dat er recht te zetten was. Zo heeft het wrakje 2 jaar in een doos onderdelen liggen wachten, tot ik op het briljante, doch simpele, idee kwam om er een een HAVAS DAF beachcomber van te maken. Dat was eigenlijk heel simpel. Van een fietsspaak heb ik een raamkader voorgebogen en dat daarna vastgekit op de dakloze body. Netjes spuiten en ik had nog een dakkap liggen van een oud matchbox wrakje. Zonder veel kosten en tijd heb je zo toch weer een aardig model.

Zo is ook de dragster opgebouwd uit een wrakje en Matchbox onderdelen.
De bovenstaande GOFFINO ijswagen kostte wel wat meer tijd, maar dan heb je ook wel wat.
De twee stationcars zijn omgebouwd met decals tot de "operatie Giraffe"wagens en een fantasy 4X4 DAF, het rally DAFje en de 55 endurance komen ook (wat minder geslaagd) voort uit wrakjes. 

DAF rally service wagen

DAF London Sydney Marathon.

DAF London Sydney Marathon.

DAF Dragtser

DAF American Pick up

DAF 55 24h. Endurance

HAVAS DAF

HAVAS DAF

Rally DAF van de ZAV (Zuidelijke Autosport Vereniging)

DAF van het Gulf-star Rally Team

DAF uit de Acropolis rally

DAF 33 bestel met 33 bestel aanhanger.

Mijn eigen DAF 55 maraton coupe, eerste type. Die moest ook nagebouwd worden natuurlijk .......

DAF 55 marathon coupe, eerste type. Een model van Lion Car gemaakt naar het voorbeeld van mijn eigen DAF in 1:1.

DAF 55 marathon coupe, eerste type. Een model van FoCus in 1:87 gemaakt naar het voorbeeld van mijn eigen DAF in 1:1.

VERBOUWINGEN VAN DAF 66 MODELLEN OP BASIS VAN GUILOY EN LION CAR MODELLEN:

De (destijds) goedkope Guiloy modellen waren uitstekende donoren voor verbouwingen tot DAF 66 sedan en stationcar modellen Lion Car was immers deze twee modellen "vergeten" in zijn repetoire. De eerste verbouwing was niet zo ingrijpend. Je vijlt de bumpers rond af en verft ze zilver met zwarte kapjes. Daarna zet je er een Lion Car DAF 66 bodemplaat onder (die meteen vrij goed paste) en je heb redelijk eenvoudig en vlot een DAF 66 sedan. De DAF 66 stationcar kostte wat meer werk. Daarvoor zijn een Guiloy VOLVO 66 en een Lion Car DAF 44 in stukken gezaagd. Het achterwerk van de DAF stationcar werd aan het VOLVO frontje gekit en de VOLVO bumper op eerder genoemde wijze rond gevijld en zilver geverfd. Wederom een DAF 66 bodemplaat er onder en je hebt een kant en klare DAF 66 stationcar. De laatste HAVAS Beachcomber DAF 66 is ook ontstaan uit een envoudig VOLVO 66 model. Eigenlijk is alleen het dak eraf gezaagd en zijn de bumpers rond en zilvergemaakt. Uit de doos onderdelen kwam een neergeklapt linnendakje en klaar was Kees. Dit model heeft gewoon nog zijn eigen Guiloy bodemplaat en wielen.

De 66 Dragster is een combinatie van een VOLVO 66 wrakje en een Corgi (Ford Capri) Dragster en de DAF 77 is een VOLVO 343 (van Matell) met de neus van een Lion Car DAF 66.

HAVAS DAF 66 beachcomber

DAF 66 sedan

DAF 66 stationcar

DAF 66 dragster (naar waar voorbeeld)

DAF 77

Volvo 343 cabrio

VOLVO 66 estate GLS

Op basis van de IXO / Editions Atlas en de Stahlberg VOLVO 66 Estate heb ik met declas een model van de speciale GLS uitvoering in 1:43 en 1:20 kunnen maken.
Ik weet niet of de decals nog leverbaar zijn, maar dat kan ik op verzoek wel nagaan.

De GLS in 1:43 op basis van het Editions Atlas model

De GLS in 1:20 op basis van het grote Stahlberg model

DAF 400 ambulance:

Dit model van een DAF 400 met verhoogd dak  kreeg ik binnen van iemand die zei "hier jij spaart toch DAFkes". Het model had meer tijd in een zandbak doorgebracht dan in zijn originele doosje en er zaten geen ramen meer in, geen wielen meer onder en de kleur was roestbruin. Dat was vast niet zo bedoeld door Lion Toys. Ik heb de roest en de lakrestanten afgebeten (met krachtig afbijtmiddel) en er extra ramen aan de zijkant uitgehaald. Ik had nog een raampartij voor de cabine liggen en de andere ramen hebben een doorzichtig stukje plastic er achter gekit gekregen. Met onderdelen van een andere ambulance en transfers die vrij goedkoop waren heb ik het model opnieuw gespoten en omgedoopt tot een ambulance. Zo veranderde een roestbakje in een aardig model.

 DE VERBOUWING VAN EEN LION CAR DAF 400 PICK-UP:

Ik kreeg een wrakje van een Lion Car DAF 400 binnen en daar ging, na wat lijnentrekken op de computer, direct de zaag in.
De achterkant wordt aan de losse cabine gekit en de naden worden met plamuur weggewerkt. Het chassis wordt ook wat in model gezaagd en een laadbakje van een Lion Car DAF Pony completeert het geheel.
Na de grondlak is het een kwestie van netjes spuiten en wederom in elkaar zetten.
Voila, een uniek model dat Lion Car zelf nooit gemaakt heeft.

dafinminiatuur 09.01.2019 06:51

Ik ben zeer geïnteresseerd in foto's. Kun je die opsturen naar stephan@dafinminiatuur.nl?

Harry Heida 08.01.2019 22:59

In mijn vitrine staat een zelfbouw van de "laagvlieger" van De Rooy, uit begin 70-er jaren. Interesse in fotoos.??

hans 11.04.2015 16:46

mooi de verbouwingen is goed gelukt

Nieuwe reacties

26.10 | 18:51

Hallo Erik prinsen, ik heb ook naar het vrachtwagen model Hoevers ...

26.10 | 18:22

Graag zoubik in bezit komen van vrachtwagen hoevers ik werk hier

25.10 | 17:55

Wat mag dit model kosten?

11.10 | 23:06

Hoi, Heb je deze dafbus Gado streekvervoer van Lion toys nog? en ver...